Często w social mediach widzicie rolki z poradami jak prowadzić swój profil na Instagramie, Tik Toku czy Facebooku. Jednak pamiętajcie jedną ważną kwestię: profile firmowe znacznie różnią się charakterem od profilu, na którym budujemy markę osobistą. To zdecydowanie różne typy kont. Zadajecie sobie mnóstwo pytań: jak tworzyć te wszystkie materiały? kiedy znaleźć na to wszystko czas? czy to działa? jakiego typu treści publikować?
Marka osobista tworzy Twój autorytet, który budujesz latami poprzez swoje wykształcenie, doświadczenie zawodowe, publikacje, wystąpienia, udział w eventach, nowatorskich działaniach. Taka według mnie jest teoria budowania marki osobistej. Twoje codzienne działania, praca jaką wkładasz w to co robisz, efekty tej pracy, grono realnych odbiorców, wartość produktu / usługi, determinacja, czas – to wszystko składa się na całość, która stanowi o sukcesie. Te same czynniki budują wizerunek naszej firmy.
We współczesnych social mediach tworzy się moda budowania wizerunku danej osoby lub firmy w kilka miesięcy co w moim odczuciu jest nierealne, nieautentyczne. Wizerunek naszej firmy tworzymy latami. Musimy pamiętać, że świat który widzimy w social mediach często nie ma nic wspólnego z realnym światem, w którym funkcjonuje nasza firma, bądź nasza marka osobista i to zaledwie mały wycinek całości.
Na profilach w social mediach prezentujemy produkty lub usługi, które znajdują się w ofercie naszej firmy. Budując postrzeganie naszej firmy na rynku warto skupić się nad atutami cechami, które wyróżniają naszą firmę na tle konkurencji, pokazywać realizację u naszych klientów, udział w wydarzeniach branżowych, otwartość na dialog, zmiany i dostosowywanie się do potrzeb naszych klientów. Naturalnym procesem jest przekształcanie się firmy, rozwój, moderowanie usług. Nie znam osoby, która zaczynając działalność gospodarczą z czasem nie zmieniła charakteru prowadzonej działalności, zakresu usług, asortymentu produktów. Przedsiębiorca dojrzewa do pewnych decyzji, z czasem jesteśmy skłonni do ryzyka, aby osiągnąć wymarzony cel. Każdy rok prowadzenia działalności wzmacnia naszą pewność siebie, pozwala na zbudowanie kapitału, który w kolejnych latach będziemy mogli powiększać inwestując w odpowiednie środki trwałe oraz kierunki rozwoju dla naszej firmy. Dlatego zawsze przekonuje moich klientów, aby firmowe social media, treści na stronie internetowej były tożsame z realnym funkcjonowaniem ich firmy.
Zadaniem marki osobistej jest przekonanie odbiorców, że prezentowany produkt lub zakup danej usługi jest warty swej ceny lub jest nam niezbędny. Marki osobiste nieustannie sprzedają. Współpraca z nimi ma przynieść nam korzyść oraz pozytywnie wpłynąć na wizerunek.
Prowadząc firmę w charakterze marki osobistej pokazujemy światu jak funkcjonujemy każdego dnia, jakimi kierujemy się wartościami i z jakimi współpracujemy firmami. Podążając w pełni za trendami ! Markę osobistą budujemy przez całą dobę, takie osoby praktycznie nie rozstają się z telefonem komórkowym, a ich życie osobiste to ciągła relacja na instastory, która pozwala zdobywać nowych obserwujących, co w ich przypadku jest paliwem do działania i wyznacznikiem pozycji w branży.
Dla przykładu firma budowlana działająca w danym mieście będzie skupiać się na pozyskaniu klientów do których jest w stanie dotrzeć według wyznaczonego promienia kilometrów, ograniczając przy tym koszty transportu oraz dojazdu do klienta na konsultacje. Głównym celem dla takiej firmy będzie pozyskiwanie klientów poprzez dział handlowy, kontakty z polecenia oraz w branży. Social media będą służyć wizerunkowo dla potencjalnych klientów indywidualnych, którzy trafiając na kontakt do firmy będą chcieli sprawdzić w jakim zakresie działa oraz jakiego typu produkty usługi oferuje.
Natomiast drugi przykład budowania marki osobistej poprzez influencera, blogera który np. testuje kosmetyki lub prezentuje odzież różnych marek to codzienny kontakt z obserwującymi. Jest on niezbędny do budowania zasięgu osób obserwujących, co przekłada się na liczbę zleceń od firm zewnętrznych, które w ramach współpracy podsyłają produkty do testowania oraz prezentowania w formie rolek, relacji, postów, artykułów z recenzjami na prowadzonym blogu.
Zadaj sobie podstawowe pytanie: budujesz markę osobistą czy firmową? O dokładny plan działania dla danego typu konta zapytaj mnie w wiadomości prywatnej i umów się na konsultację social mediów oraz prowadzonych działań wokół Twojej marki.
Pozdrawiam Julianna Prętkiewicz